Biznesplan to jeden z podstawowych dokumentów, który stanowi bardzo rozwinięte i precyzyjnie omówione przełożenie naszego pomysłu na biznes na formę strukturyzowanej strategii. Choć pomysł na nowy produkt lub usługę jest ważny, bez odpowiedniej organizacji i zaplanowania dalszych kroków nie można prognozować dużego sukcesu. Sprawdźmy zatem dlaczego warto stworzyć biznesplan i co powinien w sobie zawierać taki dokument.
Każda firma nie może obyć się bez kilku podstawowych elementów, takich jak konto firmowe czy zaufana kadra pracowników, którzy współdzielą z nami pasję do realizacji celów biznesowych. Jednak nawet z doskonałym pomysłem i wyspecjalizowanymi pracownikami nie będziemy w stanie dobrze zorganizować swojej pracy i nowego pomysłu, jeśli nie stworzymy sztywnego planu działania.
To właśnie biznesplan spełni tę funkcję – usystematyzowanie wszystkich informacji, które pozwolą nam podjąć obiektywne decyzje na temat realizacji nowych pomysłów. To jednak nie wszystko. Mało która firma decyduje się na przygotowanie biznesplanu dla potrzeb wewnętrznych. Taki dokument jest niezbędny, jeśli planujemy ubiegać się o dofinansowanie czy dotację. By bank, inkubatory przedsiębiorczości czy inni inwestorzy zdecydowali się sfinansować nasz pomysł, muszą mieć pewność, że w przyszłości on faktycznie zaprocentuje. Biznesplan to dokument, który powinien posiadać pewne obowiązkowe sekcje. Które z nich to absolutna konieczność?
Przede wszystkim biznesplan powinien zawierać wszystkie przydatne informacje o naszej firmie lub planie na jej stworzenie. Począwszy od branży, w jakiej działamy, produktów lub usług, które sprzedajemy, przez informacje o formie prawnej, danych kontaktowych, aż po sekcję omawiającą wizję i misję przedsiębiorstwa.
Bardzo ważne jest, by w biznesplanie przedstawić wszystkie cele, zarówno krótko, jak i długoterminowe, jakie firma chce osiągnąć. To pokazuje, że nie spoczywamy na laurach i chcemy nasz biznes w trybie ciągłym rozwijać.
Charakterystyka naszego nowego pomysłu na innowacyjny produkt, usługę, czy startup to jeden z najważniejszych elementów całego dokumentu. To właśnie tutaj omówimy, co jest przedmiotem biznesplanu. Oprócz bardzo szczegółowego opisu niezbędne jest zawarcie dodatkowych elementów, jak analiza konkurencji, która podobne produkty wprowadziła na rynek. W ramach takiej analizy musimy pokazać, dlaczego nasz produkt jest lepszy.
Dobrej jakości opis naszego pomysłu nie może obyć się bez analizy SWOT i innych obrazowych metod, które pozwolą na jak najlepsze zrozumienie istoty innowacji.
Analiza finansowa to najważniejszy element naszego biznesplanu. Bank czy inwestor z pewnością w pierwszej kolejności zajrzy właśnie do analizy finansowej, by zweryfikować, czy cały pomysł ma odpowiednie zaplecze finansowe i perspektywę na atrakcyjną stopę zwrotu. Co powinna zawierać analiza finansowa?
Oczywiście sprawozdanie finansowe, zawierające bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych. Dodatkowo warto uwzględnić prognozy finansowe, plan finansowania pierwszego etapu wdrażania nowego pomysłu oraz zestawienie wskaźników rentowności.
Bardzo istotne jest, by ten element był jak najbardziej uszczegółowiony oraz realny. Jeśli będziemy operować wartościami teoretycznymi, żaden inwestor nie weźmie na poważnie naszego pomysłu.
Analiza marketingowa to opis naszego planu reklamy i sprzedaży nowego pomysłu. Jak chcemy promować nowy produkt/usługę? Kto jest klientem docelowym? W jaki sposób najlepiej do niego dotrzeć?
Plan sprzedażowy powinien zawierać informacje o tym, jak chcemy nasz produkt sprzedawać, jak będzie kształtować się polityka cenowa oraz jaka będzie cena minimalna, poniżej której produkt będzie generować straty.
Dodaj komentarz lub opinię na forum: