Subskrybuj:   Posty   |   Komentarze
RSS

Etyka w public relations cz.1.

« starsze | nowsze »

Aby powiedzieć coś więcej o etyce w public relations należy wspomnieć o etyce jako takiej. Etyka – nauka o moralności zajmująca się opisem, analizą i wyjaśnianiem rzeczywiście istniejącej moralności i ustalaniem dyrektyw moralnego postępowania.

Etyka w public relations jest poczuciem odpowiedzialności pracowników PR-u za zgodność sposobów i rezultatów działania z obowiązującymi w danym społeczeństwie normami etycznymi. Według dr Krystyny Rudzińskiej-Ludwiczyńskiej: „Etyka i moralność oznacza aktualne standardy, wartości i praktyki lub przekonania, określające etos tego świata jako całości, bądź jego fragmentów”. Społeczna odpowiedzialność osoby zajmującej się PR-em oznacza obowiązek wprowadzania społecznych kryteriów swoich działań oraz do ich realizowania. Wymaga to jednoznacznej oceny co jest dobre i złe w podejmowanych działaniach w świetle wartości uznawanych przez świat PR-u. Co wymaga rzetelnego informowania, a nie manipulowania ludźmi za pomocą nieetycznego oddziaływania na ich uczucia, emocje i zachowania. Nie ma nieetycznego PR-u, są tylko nieetycznie prowadzone działania z jego zakresu. Uznaje się, że tak zwany „czarny” PR nie istnieje. Jest to nic innego jak nie etyczne działania w obrębie public relations. Jednak PR dorzucają je i nie akceptują ich jako elementu dobrego PR. Bo przecież jego celem jest budowa pozytywnego wizerunku i opinii.

W dzisiejszym świecie media mają ogromną siłę. Siła ta wiąże się z odpowiedzialnością. public relations również wykorzystuje tę siłę używając środków masowego przekazu. Polega ona na kształtowaniu opinii w społeczeństwie i wpływie na postawy jego jednostek. Przecież jednym z głównych celów PR-u jest kreowanie wizerunku. Zwykle wizerunek buduje się właśnie przez oddziaływanie na społeczeństwo. Media mają największy wpływ na ludzi, ale pozostałe metody również są skuteczne. Znamy dzisiaj wiele technik manipulacji informacją, które otwierają szerokie możliwości kontroli kształtowania opinii ludzkich. Pozwalają one przekształcić bardzo negatywną informacje w mała istotną a nawet pozytywną. Pojawia się więc pytanie: Gdzie jest granica? Kiedy zaczyna się oszustwo społeczeństwa? Zwykle dziennikarze, czy piarowcy nie zastanawiają się nad tym. Gonią za sławą i pieniądzem. Jednak czy to jest postawa profesjonalisty?! Normy moralne, są przecież częścią społeczeństwa. Osoba zajmująca się public relations profesjonalnie powinna znać wszystkie aspekty jego działania. Powinna przewidywać skutki pewnych praktyk zanim wprowadzi je w życie. Często informacja potrafi zabić. Mieliśmy tego niejednokrotne przykłady w ostatnim czasie. Wiec, kto bierze na siebie odpowiedzialność czyjąś śmierć. Osoba wypuszczająca informacje? – raczej nie.

Zaufanie i harmonie można budować tylko na uczciwym i solidnym postępowaniu. Podstawowe założenia PR muszą, w związku z tym, opierać się na zasadach, których realizacja będzie spełniać odpowiednie kryteria. W odróżnieniu od reklamy oraz marketingu, działania Public Relations powinny opierać się na prawdzie, wiarygodności, rzetelności we wzajemnej komunikacji z grupami otoczenia. Gdyby PR, nie opierał się na tych zasadach, budowanie pozytywnego wizerunku w organizacji byłoby w dużym stopniu utrudnione.

Źródła:

  • Encyklopedia Popularna PWN, Wydanictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Spór o Najwyższe Dobro – E. Falkowska K.Rudzińska-Ludwiczyńska.


C.d.n

Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!

Dodaj komentarz lub opinię na forum: