Coraz popularniejsze na polskim rynku stają się tak zwane HID -y czyli zestawy służące do montażu ksenonów (xenonów) w samochodach. Zestaw taki, potocznie określany również jako KIT, składa się z: przetwornic, zestawu kabli oraz żarników ksenonowych.
Można także dobierać sobie barwę światła stosując odpowiednie żarniki ksenonowe o danej temperaturze barowej podawanej w stopniach Kelvina i tak np:
4300k – daje nam barwę, żółtawą
6000k – barwa biała, lekko niebieskawa
8000k – barwa niebieska
10000k – 12000k – głęboki niebieskie/purpurowy
Tego typu rozwiązanie jest niewątpliwie tanie i zachęca amatorów tuningu do modernizacji przednich świateł w swoich samochodach. Jednakże żarniki xenonowe są przeznaczone do specjalnego rodzaju reflektorów. W lampach halogenowych nie powinno się stosować żarówek ksenonowych, ponieważ nie są do tego przystosowane.
Montując ksenony w nieodpowiednim reflektorze możemy oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka, ponieważ światło emitowane przez żarówki ksenonowe jest o wiele silniejsze niż z halogenów.
O ile ten problem można jeszcze w pewnym sensie rozwiązać, a przynajmniej zmniejszyć jego szkodliwość, poprzez odpowiednią regulację lamp, to pojawia się kolejny – mianowicie prawo – policja może nam zabrać dowód rejestracyjny za stosowanie źródła światła niezgodnego z homologacją posiadanych lamp reflektorowych.
Dodaj komentarz lub opinię na forum: