Gdybyśmy umieścili wszystkie sposoby na promowanie sklepu internetowego na liście, okazałoby się, że jest ich całkiem sporo. Większość z nich jest skuteczna, ale tylko wówczas, gdy jest w pełni dopasowana do zakresu działalności sklepu oraz oczywiście do możliwości finansowych firmy. Kampania promocyjna nie może zrujnować budżetu przedsiębiorstwa, ma przyczynić się do wzrostu zysków i o ile wiadomo, że na początku konieczne będą wydatki (poniesione na działania promocyjne), nie mogą one przekraczać możliwości firmy.
Ponadto, najważniejsze jest, aby sklep internetowy dotarł z przekazem do swoich potencjalnych odbiorców. Niestety często zdarza się tak, że inwestujemy w reklamę, która dociera do bardzo dużej grupy odbiorców, ale nie dociera do osób, które są faktycznie zainteresowane (lub mogłyby być) naszą ofertą. Dlatego też, jedną z form promocji, która z założenia trafia do ludzi będących potencjalnymi odbiorcami firmy, jest reklama kontekstowa.
Z założenia, reklama kontekstowa kieruje przekaz do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą. Próbując dotrzeć z reklamą do wszystkich, najprawdopodobniej nie zainteresujemy nikogo, a właściwie przez nikogo nie zostaniemy zauważeni. Dlatego też, reklama kontekstowa w Internecie umieszczana jest na stronach, które związane są tematycznie z produktami, jakie w swojej ofercie ma promowany sklep internetowy (w przypadku promocji sklepów online).
Właściwie istnieją dwie formy występowania reklamy kontekstowej. Jedna z nich to reklama, którą wyświetla się na stronach internetowych, których zarządzający wyrazili na to zgodę. Przy okazji warto powiedzieć, że to specjalnie stworzone do tego algorytmy klasyfikują strony tematycznie (analizując ich treść, zawartość). Reklama jest wyświetlana zgodnie z tematem witryny, która została odpowiednio tematycznie sklasyfikowana przez system.
Drugą opcją jest reklama sponsorowana, czyli umieszczanie linku na stronie w wynikach wyszukiwania, zgodnie z frazą wpisaną przez użytkownika. Wówczas, nawet jeżeli serwis ma niski ranking, może znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Właściciel, którego sklep internetowy jest promowany właśnie w taki sposób, ma 3 różne sposoby naliczania opłaty za reklamę, a mianowicie PPM, PPC lub PPA. W PPM opłata naliczana jest za wyświetlenie się linku do reklamy, bądź samej reklamy. W drugim przypadku PPC użytkownik musi kliknąć w reklamę, aby naliczony był za nią koszt, natomiast w trzecim przypadku (PPA) użytkownik musi wykonać „akcję” związaną z reklamą (np. odpowiedzieć na pytanie zadane w krótkiej ankiecie). Istnieją również kombinacje trzech naliczeń.
Reklama kontekstowa jest dobrym sposobem, gdy chcemy osiągnąć efekty szybko. Pamiętajmy jednak, ze aby ludzie zainteresowali się przekazem, kampania musi być odpowiednio zoptymalizowana, musi trafiać do użytkowników, do których chcemy dotrzeć. Nie tylko miejsce, a również język, jakiego używamy w reklamie (nawet jeśli przekaz jest bardzo krótki) oraz graficzna część, będą decydowały o tym, czy użytkownik kliknie w reklamę. Po tym, jak już wejdzie na stronę, o dalszym sukcesie zadecyduje witryna i jej zawartość, czyli treści.
Dodaj komentarz lub opinię na forum: