Subskrybuj:   Posty   |   Komentarze
RSS

Komunikacja Interpersonalna, cechy komunikacji

« starsze | nowsze »

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA – jest to komunikowanie się bezpośrednie. Komunikowanie interpersonalne jest to proces przekazywania i odbierania informacji między dwiema osobami lub pomiędzy małą grupą osób, wywołujący określone skutki i rodzaje sprzężeń zwrotnych [W.Głodowski]

Cechy:

  • proces interaktywny
  • występuje natychmiastowe sprzężenie zwrotne
  • charakter dwustronny

Komunikacja interpersonalna odbywa się na jednym z trzech poziomów: 1. poziom faktyczny– poziom, w którym rozmawiamy tylko na bezpieczne tematy, nie wymagające od nas zaangażowania emocjonalnego; 2. poziom instrumentalny – poziom, w którym porozumiewamy się „instrukcjami” tzn. oczekujemy od odbiorcy komunikatu konkretnych zachowań; 3. poziom afektywny– poziom, w którym w trwający proces komunikacji jesteśmy zaangażowani emocjonalnie, ujawniamy nasze wartości i poglądy.

CECHY KOMUNIKACJI

  1. Komunikowanie jest procesem społecznym, ponieważ odnosi się co najmniej do dwóch jednostek i przebiega zawsze w środowisku społecznym.
  2. Komunikowanie zachodzi w określonym kontekście społecznym determinowanym przez liczbę i charakter uczestników procesu. (kontekst interpersonalny, grupowy, instytucjonalny, publiczny, masowy, międzykulturowy).
  3. Jest to proces kreatywny, polegający na budowaniu nowych pojęć i przyswajaniu wiedzy o otaczającym świecie.
  4. Komunikowanie ma charakter dynamiczny, bo polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji.
  5. Jest to proces ciągły, bowiem trwa od chwili narodzenia człowieka aż do jego śmierci.
  6. Jest procesem symbolicznym, bo posługuje się symbolami i znakami.
  7. Jest to proces interakcyjny tzn. że między jego uczestnikami wytwarzają się określone stosunki, które mogą mieć charakter partnerski lub opierać się na stosunku dominacji i podporządkowania.
  8. Komunikowanie jest zasadniczo celowe i świadome, ponieważ działaniem każdego uczestnika procesu kierują określone motywy.
  9. Komunikowanie jest nieuchronne – „nikt nie może się nie komunikować” Watzlawick, Beavin, Jackson: ludzie zawsze się komunikują bez względu na ich uświadomione lub nieuświadomione zamiary.
  10. Komunikowanie jest procesem złożonym, czyli wieloelementowym i wielofazowym, może mieć charakter dwustronny lub jednostronny, werbalny lub niewerbalny, bezpośredni lub pośredni.
  11. W przeciwieństwie do pewnych procesów fizycznych czy chemicznych, komunikowanie jest nieodwracalne, nie da się go cofnąć, powtórzyć czy zmienić przebieg.

Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!

Opinie i Komentarze na Forum: 1

  1. monia_0321 Powiedział:

    Przydałaby się bibliografia, bo opracowanie skrócone i dość ciekawe ;)

Dodaj komentarz lub opinię na forum: