KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA – jest to komunikowanie się bezpośrednie. Komunikowanie interpersonalne jest to proces przekazywania i odbierania informacji między dwiema osobami lub pomiędzy małą grupą osób, wywołujący określone skutki i rodzaje sprzężeń zwrotnych [W.Głodowski]
Cechy:
- proces interaktywny
- występuje natychmiastowe sprzężenie zwrotne
- charakter dwustronny
Komunikacja interpersonalna odbywa się na jednym z trzech poziomów: 1. poziom faktyczny– poziom, w którym rozmawiamy tylko na bezpieczne tematy, nie wymagające od nas zaangażowania emocjonalnego; 2. poziom instrumentalny – poziom, w którym porozumiewamy się „instrukcjami” tzn. oczekujemy od odbiorcy komunikatu konkretnych zachowań; 3. poziom afektywny– poziom, w którym w trwający proces komunikacji jesteśmy zaangażowani emocjonalnie, ujawniamy nasze wartości i poglądy.
CECHY KOMUNIKACJI
- Komunikowanie jest procesem społecznym, ponieważ odnosi się co najmniej do dwóch jednostek i przebiega zawsze w środowisku społecznym.
- Komunikowanie zachodzi w określonym kontekście społecznym determinowanym przez liczbę i charakter uczestników procesu. (kontekst interpersonalny, grupowy, instytucjonalny, publiczny, masowy, międzykulturowy).
- Jest to proces kreatywny, polegający na budowaniu nowych pojęć i przyswajaniu wiedzy o otaczającym świecie.
- Komunikowanie ma charakter dynamiczny, bo polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji.
- Jest to proces ciągły, bowiem trwa od chwili narodzenia człowieka aż do jego śmierci.
- Jest procesem symbolicznym, bo posługuje się symbolami i znakami.
- Jest to proces interakcyjny tzn. że między jego uczestnikami wytwarzają się określone stosunki, które mogą mieć charakter partnerski lub opierać się na stosunku dominacji i podporządkowania.
- Komunikowanie jest zasadniczo celowe i świadome, ponieważ działaniem każdego uczestnika procesu kierują określone motywy.
- Komunikowanie jest nieuchronne – „nikt nie może się nie komunikować” Watzlawick, Beavin, Jackson: ludzie zawsze się komunikują bez względu na ich uświadomione lub nieuświadomione zamiary.
- Komunikowanie jest procesem złożonym, czyli wieloelementowym i wielofazowym, może mieć charakter dwustronny lub jednostronny, werbalny lub niewerbalny, bezpośredni lub pośredni.
- W przeciwieństwie do pewnych procesów fizycznych czy chemicznych, komunikowanie jest nieodwracalne, nie da się go cofnąć, powtórzyć czy zmienić przebieg.
Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!
Przydałaby się bibliografia, bo opracowanie skrócone i dość ciekawe ;)