Subskrybuj:   Posty   |   Komentarze
RSS

Lojalność wobec marki

« starsze | nowsze »

Lojalność wobec marki produktu jest pojęciem złożonym. Z jednej strony w podejściu behawioralnym definiuje się je jako zachowanie polegające na ponawianiu zakupów produktów danej marki w pewnym odcinku czasu. Z drugiej strony, w podejściu poznawczym określa się je jako postawę będącą stałą predyspozycja do faworyzowania, bądź nie, produktu danej marki przy dokonywaniu zakupu. Lojalność wobec marki wiąże się więc z kupowaniem nawykowym. Kupowanie z nawyku może, (lecz nie musi) przemienić się w lojalność wobec marki. Lojalność w odróżnieniu od kupowania z nawyku służy do określania wiernego przywiązania na „dobre i złe”. Czyli lojalność występuje, gdy konsumenci trzymają się marki nawet wtedy, gdy na tle marek konkurencyjnych jej wizerunek jest niekorzystny. Klient jest także odporny na różnego rodzaju promocje konkurencji.

Najczęściej taka lojalność oparta jest na więzi osobistej i wówczas jakakolwiek zmiana ma wydźwięk emocjonalny. Na przykład, gdy ktoś od lat chodzi do tego samego fryzjera, dobrze go zna i lubi wtedy nie będzie chciał go zmienić, nawet jak w okolicy powstanie lepszy zakład fryzjerski. Podany przykład dotyczy małych miasteczek jak i dużych takich jak Warszawa. Lojalność może być jednak oparta też na obiektywnych i praktycznych powodach ( np., że koszty zmiany są większe niż korzyści lub brak wiary w swoje umiejętności rozpoznawania tego, co najlepsze).

Nawyk powtarzania zakupów tej samej marki dotyczy przede wszystkim zakupów towaru codziennego użytku. Kupuje się zwykle tę sama gazetę, ten sam gatunek papierosów, ten sam gatunek pasty do zębów i tak dalej. Ale obserwuje się także powtarzanie zakupów produktów trwałego użytku: samochodów, komputerów czy też materiałów budowlanych.

Podstawową cecha takiego rodzaju kupowania jest uproszczenie procesu wyboru. Wybór następuje szybko i nie wymaga żadnego wysiłku. Pozwala też identyfikować się kupującemu z daną marką – i cechami które reprezentuje. Oczywiście etnocentryzm jest tylko jednym z wielu aspektów który warto rozważyć przy podejmowaniu działań marketingowych, czy promocyjnych.

Może Cię też zainteresować:

Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!

Dodaj komentarz lub opinię na forum: