Każdy kto dba o stabilność i niezaśmiecanie systemu wie, że system powinien znajdować się na osobnej partycji przeznaczonej tylko dla niego. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest stosowanie dwóch dysków, ale bez względu na to czy używamy dwóch dysków, czy mamy dysk podzielony na partycje warto zadbać o kilka elementów pozwalających uniknąć. a przynajmniej ograniczyć zaśmiecenie i fragmentację dysku/partycji systemowej.
Większość osób instaluje przeglądarki internetowe i programy pocztowe w sposób domyślny na partycji systemowej. Programy te tworzą olbrzymie ilości plików tymczasowych, cache, profile itp., które warto przenieś na inny dysk/partycję by uniknąć zaśmiecania, fragmentacji i „rozrastania” się systemu, a z czasem również zauważalnego spowolnienia systemu. Ustawienie popularnych programów do przeglądania Internetu i obsługi poczty tak by zapisywały swoje pliki tymczasowe na innym dysku, czy partycji nie jest wcale trudne.
1. Uruchom program Mozilla Firefox
2. W pasku adresu wpisz: about:config
3. Kliknij, że zachowasz ostrożność
4. Wyszukaj ciąg: browser.cache.disk.parent_directory, (domyślnie nie ma tego wpisu) – jeśli go nie ma to utwórz: Nowe ustawienie -> typu łańcuch (string) i wpisz podaną nazwę browser.cache.disk.parent_directory, a w danych wartości podaj ścieżkę do folderu na innym dysku, w którym mają się zapisywać cache.
Przykładowo może to być D:\TEMP\Firefox
1. Uruchom program Mozilla Thunderbird
2. Wejdź w Narzędzia -> Opcje -> Ogólne -> Edytor Ustawień
3. Kliknij „Zachowam ostrożność, Obiecuję!”
4. Tam dodajemy nowy string (łańcuch) browser.cache.disk.parent_directory i podajemy ścieżkę do nowego folderu dla cache.
Przykładowo: D:\TEMP\Thunderbird
W katalogu tym Firefox zapisuje zakładki, pluginy, dodatki, zapamiętane hasła i inne rzeczy. Domyślnie znajduje się on dla Windows XP na:
C:\Documents and Settings\[nazwa użytkownika Windows]\Dane aplikacji\Mozilla\Firefox\Profiles\[ciąg znaków w stylu 0w2xbul9.default – czyli nazwa profilu]
Uwaga: Domyślnie są to foldery ukryte by je zobaczyć należy w dowolnym oknie folderu wybrać menu Narzędzia -> Opcje Folderów -> Widok -> i zaznaczyć Pokaż ukryte pliki i foldery
W nowszych Widnows 7, Vista
C:\Users\[nazwa_użytkownika]\AppData\Roaming\Mozilla\Profiles\[nazwa_profilu]\[losowy ciąg znaków znaki].slt\
1. Żeby przenieść profil na drugi dysk lub partycje należy kliknąć:
Stat -> Uruchom -> wpisać firefox.exe -p
czyli uruchamiamy menadżer profili używając parametru -p, jeśli nie zadziała to można użyć parametru -profilemanager
i tam zakładamy nowy profil oraz podajemy lokalizację (ścieżkę) na drugim dysku lub partycji, w której Firefox ma trzymać profil.
2. Kopiujemy zawartość naszego starego profilu z folderu domyślnego (lokalizacje podane powyżej) na dysku C:/ i przenosimy do nowej lokalizacji.
Np. D:\Profile\Firefox\nowy.profil
3. Uruchamiamy w menadżerze profili nowy profil i gotowe.
W tym folderze profilu program przetrzymuje wiele rzeczy – między innymi ustawienia oraz nasze wysyłane i odbierane maile – tak więc folder ten może rozrastać się do olbrzymich rozmiarów. Nawet po usunięciu wiadomości w programie nadal trzymane są one na dysku, dopiero po uruchomieniu opcji w Thuderbird -> „Porządkuj Foldery” są usuwane, ale mimo to strasznie zaśmiecają i sprzyjają fragmentacji partycji systemowej.
Lokalizacja domyślna folderu z profilem dla Windows XP:
C:\Documents and Settings\[nazwa użytkownika Windows]\Dane aplikacji\Thunderbird\Profiles\[ciąg znaków w stylu 0w2xbul9.default – czyli nazwa profilu]
Dla nowszych wersji Windows 7, Vista lokalizacja analogicznie ja kwyżej podawałem dla Firefoxa tylko, że szukamy Thuderbirda. Aby przenieść profil na drugi dysk lub inna partycję również należy postępować analogicznie jak w przypadku Firefoxa.
Start -> Uruchom -> wpisujemy thunderbird.exe -p
i zakładamy nowy profil oraz podajemy nową lokalizację, po czym przenosimy pliki ze starego profilu do nowego i uruchamiamy nowy profil z menagera profili.
Późniejsze korzystanie z Menagera Profili nie będzie konieczne bowiem będzie się otwierał profil ten ostatnio używany.
Tu sprawa nieco bardziej jest skomplikowana. Jeżeli używamy Chrom włączając go za pomocą skrótu na pulpicie/pasku szybkiego uruchamiania/w menu start itp. to wystarczy jedynie wyedytować ten skrót:
Dodajemy do niego –user-data-dir=”D:\[tu nowy folder profilu]” –disk-cache-dir=”D:\[tu nowy folder dla cache]„.
Na przykład: „C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe” –user-data-dir=”D:\Profile\Chrome” –disk-cache-dir=”D:\TEMP\Chrome\Cache”
W przypadku jeśli Chrome jest waszą domyślą przeglądarką i otwieracie go również z linków np. z maili, czy dokumentów to trzeba by już edytować rejestr Windows albo stosować przekierowania folderów.
a będzie to działać po aktualizacjach?
Tak. Przynajmniej na razie do kilku lat mi działa.
Fajny artykuł. Dzięki.