Subskrybuj:   Posty   |   Komentarze
RSS

Otoczenie marketingowe, metody badania otoczenia

« starsze | nowsze »

Otoczenie – są to warunki zewnętrzne przedsiębiorstwa – w którym działa – programując i organizując procesy obsługi rynku, okoliczności, procesy, zjawiska przebiegające na zewn. przedsiębiorstwa oraz instytucje działające obok niego.

Warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa składające się na otoczenie przedsiębiorstwa dzieli się na dwie warstwy:

  • warunki ogólne: przepisy, polityka (makrootoczenie) ekonomiczna, technologiczna, demograficzna, społeczna, kulturalna
  • przedsiębiorstwo: warunki rynkowe (mikroekonomiczne), klienci, konkurencja, dostawcy, odbiorcy

Otoczenie determinuje dane przedsiębiorstwo, w sposób pośredni => mikrootoczenie, i w sposób pośredni => makrootoczenie

W mikrootoczeniu znajdują się zmienne zależne, na które przedsiębiorstwo może oddziaływać.
W makrootoczeniu czynniki tego otoczenia oddziałują na wszystkie podmioty rynkowe, ale przedsiębiorstwo nie może oddziaływać na nie.

Wpływ czynników makrootoczenia jest zróżnicowany i zależny od takich cech przedsiębiorstw jak ich:

  • wielkość
  • lokalizacja
  • branża w której działają
  • stan prawny (forma własności przedsiębiorstwa)

Celem analizy otoczenia jest rozpoznanie pośrednich wpływów instytucji międzynarodowych, państwowych, gospodarczych, społecznych na przedsiębiorstwo i jego cele, a także oddziaływanie bezpośrednich ( ze strony dostawców, odbiorców, klientów, kooperantów, pośredników) konkurentów.
W otoczeniu przedsiębiorstwa poszukujemy szans i zagrożeń płynących z otoczenia firmy, dających podstawy planowania działań i budowania strategii, umożliwiającą większą elastyczność działań i unikanie wstrząsów i kryzysów.

Metody badania otoczenia

Analiza SWOT jest to met. oceny przedsiębiorstwa, sprowadza się do analizy mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, oraz skonfrontowanie ich z zagrożeniami i okazjami jakie stwarza otoczenie.

Metoda strategicznych kibiców organizacji są to grupy, instytucje i organizacje spełniające dwa warunki:

  1. mają swoją „stawkę” w działaniu firmy, w jej decyzjach i efektach
  2. są w stanie wywrzeć efektywną presję na organizację – „Strategia organizacji K. Obaj”

Scenariusze zmian otoczenia – wykorzystywane są do analizowania zmian otoczenia.
Jest to metoda ekspercka służąca do identyfikowania zmian zachodzących w otoczeniu, określania siły ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa oraz prawdopodobieństwa wystąpienia tych zmian.

Na podst. zestawień tworzy się 4 scenariusze działania:

  1. optymistyczny – wybór z poszczególnych sfer trendu, które ma największy pozytywny wpływ na firmę
  2. pesymistyczny – wybór trendu, który ma największy negatywny wpływ na firmę
  3. niespodziankowy – trendy o najmniejszym prawdopodobieństwie wystąpienia
  4. najbardziej prawdopodobny – trendy o największym prawdopodobieństwie wystąpienia

Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!

Dodaj komentarz lub opinię na forum: