Otoczenie – są to warunki zewnętrzne przedsiębiorstwa – w którym działa – programując i organizując procesy obsługi rynku, okoliczności, procesy, zjawiska przebiegające na zewn. przedsiębiorstwa oraz instytucje działające obok niego.
Warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa składające się na otoczenie przedsiębiorstwa dzieli się na dwie warstwy:
Otoczenie determinuje dane przedsiębiorstwo, w sposób pośredni => mikrootoczenie, i w sposób pośredni => makrootoczenie
W mikrootoczeniu znajdują się zmienne zależne, na które przedsiębiorstwo może oddziaływać.
W makrootoczeniu czynniki tego otoczenia oddziałują na wszystkie podmioty rynkowe, ale przedsiębiorstwo nie może oddziaływać na nie.
Wpływ czynników makrootoczenia jest zróżnicowany i zależny od takich cech przedsiębiorstw jak ich:
Celem analizy otoczenia jest rozpoznanie pośrednich wpływów instytucji międzynarodowych, państwowych, gospodarczych, społecznych na przedsiębiorstwo i jego cele, a także oddziaływanie bezpośrednich ( ze strony dostawców, odbiorców, klientów, kooperantów, pośredników) konkurentów.
W otoczeniu przedsiębiorstwa poszukujemy szans i zagrożeń płynących z otoczenia firmy, dających podstawy planowania działań i budowania strategii, umożliwiającą większą elastyczność działań i unikanie wstrząsów i kryzysów.
Analiza SWOT jest to met. oceny przedsiębiorstwa, sprowadza się do analizy mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, oraz skonfrontowanie ich z zagrożeniami i okazjami jakie stwarza otoczenie.
Metoda strategicznych kibiców organizacji są to grupy, instytucje i organizacje spełniające dwa warunki:
Scenariusze zmian otoczenia – wykorzystywane są do analizowania zmian otoczenia.
Jest to metoda ekspercka służąca do identyfikowania zmian zachodzących w otoczeniu, określania siły ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa oraz prawdopodobieństwa wystąpienia tych zmian.
Na podst. zestawień tworzy się 4 scenariusze działania:
Dodaj komentarz lub opinię na forum: