Paradoks Veblena (inaczej Efekt Veblena) – związany jest z dobrami najbardziej luksusowymi. Zjawisko to występuje w sferze najbogatszych elit społecznych. Polega ono na zwiększaniu rozmiarów popytu na dobra luksusowe wraz ze wzrostem ich ceny. Posiadanie takiego rodzaju dobra jest metodą zaspokojenia próżności oraz środkiem dowartościowania się. Tak więc popyt na ten rodzaj dóbr jest tym większy i są one tym bardziej pożądane, im mniej ludzi może sobie na nie pozwolić. Zatem paradoksalnie popyt na te dobra rośnie wraz z ceną. Podstawa tego zjawiska wynika z potrzeby pokazania przez najbogatsze jednostki społeczne swojego statusu materialnego poprzez posiadanie rzadkich dóbr luksusowych. Jako przykład tego rodzaju dóbr można wskazać:
W przypadku paradoksu Veblena wykres popytu będzie bardziej przypominał wykres podaży, niż typowy wykres popytu.
Można się w ten sposób wybronić przy odpowiedzi, jeżeli pomylimy wykres podaży z popytem i zabłysnąć przed wykładowcą :P
Kartek kujonie :)
SUPER WYJAŚNIONE ZJAWISKO EFEKTU WEBLENA TEGO SZUKAŁAM
Przy okazji wykres podaży zapisujemy jako ,,S” … :*
Drogi(a) El you – to nie jest wykres podaży tylko paradoksalny wykres popytu, on tylko wygląda jak wykres podaży – taki urok paradoksu Veblena ;)
Nie mylmy efektu snoba [snobizmu] z efektem veblenowskim! To zupełnie co innego.
W przypadku efektu snobizmu nie kupujemy dobra, bo większość je kupuje.
…a w przypadku paradoksu Veblena kupujemy dobra, bo większość je kupuje??? No chyba nie bardzo…
Pomyliło Ci się chyba z „owczym pędem”
dżulit ma rację efekt snoba (efekt snobizmu) i efekt veblena to dwa różne zjawiska
do admin:
z tym, że najnowsze badania pokazują, że efekt Veblena ma podobne nachylenie do efektu snoba, lecz inne podłoże psychologiczne. Jednak na potrzeby liceum to wystarczy. Na studiach już uczą inaczej:)
No są podobne, ale nie są tym samym.