Subskrybuj:   Posty   |   Komentarze
RSS

Paradoks Veblena – paradoksy w ekonomii

« starsze | nowsze »

Paradoks Veblena (inaczej Efekt Veblena) – związany jest z dobrami najbardziej luksusowymi. Zjawisko to występuje w sferze najbogatszych elit społecznych. Polega ono na zwiększaniu rozmiarów popytu na dobra luksusowe wraz ze wzrostem ich ceny. Posiadanie takiego rodzaju dobra jest metodą zaspokojenia próżności oraz środkiem dowartościowania się. Tak więc popyt na ten rodzaj dóbr jest tym większy i są one tym bardziej pożądane, im mniej ludzi może sobie na nie pozwolić. Zatem paradoksalnie popyt na te dobra rośnie wraz z ceną. Podstawa tego zjawiska wynika z potrzeby pokazania przez najbogatsze jednostki społeczne swojego statusu materialnego poprzez posiadanie rzadkich dóbr luksusowych. Jako przykład tego rodzaju dóbr można wskazać:

  • rzadkie dzieła sztuki
  • markowe stroje najdroższych projektantów mody
  • najdroższe luksusowe limuzyny i sportowe samochody, które wychodzą w bardzo małych nakładach/seriach
  • prywatne samoloty i luksusowe jachty często robione na zamówienie

paradoks veblena wykres

W przypadku paradoksu Veblena wykres popytu będzie bardziej przypominał wykres podaży, niż typowy wykres popytu.

Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!

Opinie i Komentarze na Forum: 10

  1. Kartek Powiedział:

    Można się w ten sposób wybronić przy odpowiedzi, jeżeli pomylimy wykres podaży z popytem i zabłysnąć przed wykładowcą :P

  2. Kamil Powiedział:

    Kartek kujonie :)

  3. Ada Powiedział:

    SUPER WYJAŚNIONE ZJAWISKO EFEKTU WEBLENA TEGO SZUKAŁAM

  4. El you Powiedział:

    Przy okazji wykres podaży zapisujemy jako ,,S” … :*

  5. admin Powiedział:

    Drogi(a) El you – to nie jest wykres podaży tylko paradoksalny wykres popytu, on tylko wygląda jak wykres podaży – taki urok paradoksu Veblena ;)

  6. dżulit Powiedział:

    Nie mylmy efektu snoba [snobizmu] z efektem veblenowskim! To zupełnie co innego.
    W przypadku efektu snobizmu nie kupujemy dobra, bo większość je kupuje.

  7. Marcin Powiedział:

    …a w przypadku paradoksu Veblena kupujemy dobra, bo większość je kupuje??? No chyba nie bardzo…

    Pomyliło Ci się chyba z „owczym pędem”

  8. admin Powiedział:

    dżulit ma rację efekt snoba (efekt snobizmu) i efekt veblena to dwa różne zjawiska

  9. Scooter Powiedział:

    do admin:
    z tym, że najnowsze badania pokazują, że efekt Veblena ma podobne nachylenie do efektu snoba, lecz inne podłoże psychologiczne. Jednak na potrzeby liceum to wystarczy. Na studiach już uczą inaczej:)

  10. admin Powiedział:

    No są podobne, ale nie są tym samym.

Dodaj komentarz lub opinię na forum: