Poniższy plan ma charakter hipotetyczny i został zamieszczony jedynie jak przykład planowania działań z zakresu public relations. (case study)
Organizacja/Firma: Sieć barów na terenie kampusu akademickiego.
Firma jest siecią barów kawowych. Z ostatnich badań marketingowych wynika, że studenci to znakomita grupa potencjalnych klientów takich barów. Zarządzający siecią zwrócił się do agencji public relations o przygotowanie spójnego planu kampanii, której celem jest poinformowanie o istnieniu takiej sieci (świadomość marki) oraz rozwój wiedzy na temat powstania takich barów w konkretnym akademickim ośrodku.
Analiza sytuacji wyjściowej
Sieć barów ma dobrą pozycję ekonomiczną, sprzedaż w ostatnich latach powoli, ale systematycznie rośnie. Ilość barów w całym kraju z roku na rok się zwiększa. Badania marketingowe wykazały, że kolejną grupą odbiorców tych barów są studenci. Studenci to dobra i sprawdzona grupa klientów, gdyż piją dużo kawy, szczególnie w ciągu dnia podczas przerw w zajęciach. Jednak bary na terenach kampusów akademickich muszą spełniać określone wymagania, takie jak niska cena, brak napojów alkoholowych oraz pobudzających. Poza tym studenci lubią jeszcze coś zjeść, a bary nie sprzedają kanapek, ani małych posiłków typu snack.
Kolejnym problemem są bardzo długie wakacje studenckie, podczas których w kampusie nie ma studentów i spada sprzedaż. Dlatego odbiorcą takich barów nie może być tylko student, ale także pracownicy uczelni, tak nauczyciele, jak i pracownicy administracji. Dlatego zaplanowano, że bary będą miały bardziej uniwersalny charakter.
Cele kampanii public relations:
- Poinformowanie studentów o powstaniu barów kawowych na terenie kampusu.
- Poinformowanie pracowników uczelni o barach i ich ofercie.
- Rozwój świadomości marki ŁYK KAWY wśród wszystkich odwiedzających kampus akademicki.
Publiczność (adresaci kampanii):
- studenci uczelni
- nauczyciele akademiccy
- pracownicy administracyjno-techniczni uczelni
Strategie public relations:
- Strategia rozgłosu (publicity) wśród studentów.
- Strategia informacyjna adresowana do pozostałych grup adresatów.
Taktyki (instrumenty, narzędzia public relations):
- notatki prasowe wysłane do dziennikarzy-studentów gazetek studenckich wychodzących w kampusie; (publiczność – studenci i pracownicy (pracownicy także czytają gazety studenckie);
- huczne (głośne) otwarcie pierwszego baru w kampusie „dużo szumu, hałasu, muzyki (publiczność – studenci);
- strona internetowa sieci połączona ze stroną internetowa uczelni (publiczność – studenci i pracownicy);
- wyraźna identyfikacja wizualna, widzialna z każdego miejsca w kampusie (publiczność – studenci i pracownicy);
- wyodrębnienie cichego miejsca z codziennymi czasopismami (publiczność – przede wszystkim pracownicy, choć miejsce będzie dostępne dla każdego, kto chce przy kawie wypocząć i poczytać);
- półka z najbardziej poszukiwanymi podręcznikami studenckimi oraz nowościami literackimi (publiczność – studenci i pracownicy);
- ulotki wręczane studentom przed otwarciem pierwszego baru;
- zaproszenia adresowane do pracowników uczelni;
- standardy obsługi klientów – swobodny ubiór, ale pogoda i uprzejmość
(publiczność – studenci i pracownicy); j. cicha muzyka w barze, aktualne trendy muzyczne, ale niezagłuszająca rozmów i cichego czytania klientów.
Harmonogram:
- 3 miesiące na przygotowanie i przeprowadzenie kampanii;
- 2 tygodnie – badania związane z upodobaniami studentów i pracowników dotyczące atmosfery w barze, muzyki, rodzajów kawy i przekąsek;
- tydzień na przygotowanie i przesłanie notatek prasowych oraz ulotek;
- 2 tygodnie na przygotowanie strony internetowej;
- 2 tygodnie na przygotowanie hucznego otwarcia;
Tydzień na przeprowadzenie badań efektywności podjętych działań po uruchomieniu barów.
Badanie efektywności działań PR-u
Monitoring studenckiej prasy oraz badania ankietowe przeprowadzone po hucznym otwarciu sieci barów w kampusie.
Dynamika zdarzeń w każdej, prężnie działającej organizacji jest wysoka. Dotyczy to również obszarów komunikacji (Public Relations). W Icon Strategies codziennie doradzamy naszym klientom we wszystkich obszarach komunikacyjnych. Często nasze usługi doradcze opieramy na opracowanej wcześniej strategii zarządzania reputacją.
Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!
Dodaj komentarz lub opinię na forum: