RESTRUKTURYZACJA
W jej obrębie zawartych jest kilka podstawowych procesów (od otoczenia do struktury) dostosowanie się do zmian gospodarczych, polityczno-społecznych, technologicznych; proces dostosowań strukturalnych; we wnętrzu polega na „przestawianiu się”
Na restrukturyzacje składają się procesy:
– procesy kreacyjne
– procesy likwidacyjne (tego co nierentowne, niska produktywność, nieefektywne. Ważne jest aby likwidując kreować coś nowego, kiedy występuje nadwyżka procesów kreacyjnych nad likwidacyjnymi to firma restrukturyzuje się z sukcesem.
WYZWANIA ZWIĄZANE Z RESTRUKTURYZACJĄ:
1. działalność rdzeniowa
2. motywy i opory – bo istnieją również przeciwnicy zmian dlatego trzeba stwarzać ludziom alternatywę.
3. liderzy i outsiderzy (bronią miejsc pracy firmy przed upadkiem)
4. cele i kryteria strategiczne
5. innowacje i transakcje
DZIAŁALNOŚĆ RDZENIOWA
Działalność rdzeniowa (bazowa)- są to te działalności dzięki którym firma utrzymuje się na rynku, działa i ma pozycje na nim. Na działalność rdzeniową firmy składa się:
– Wyróżniająca działalność, specjalność
– Produkty i usługi generujące największa sprzedaż i zysk (reguła Paretta 20/80)
– Kluczowe technologie będące wyznacznikiem konkurencyjności firmy
– Klienci determinujący udział firmy w rynku
– Działalności strategiczne kształtujące markę i wizerunek firmy na rynku
Są 3 podstawowe procesy występujące w restrukturyzacji:
– Specjalizacja- firma ma wąski program, specjalizuje się w ograniczonej liczbie działalności, ważne są korzyści skali i doświadczenia
– Dyferencjacja – różnicowanie portfela tych samych produktów poprzez wprowadzanie różnych nowych elementów- np. różnicowanie gamy oferty w zakresie parametrów jakościowych.
– Dywersyfikacja – wprowadzanie nowych produktów i usług, ale bez likwidacji działalności tradycyjnej. Procesy dywersyfikacji mogą być realizowane przez rozwój:
Rodzaje restrukturyzacji: wewnętrzna, zewnętrzna, przedmiotowa wymuszona zamierzona, podmiotowa zamierzona wymuszona.
Wymuszona – nawet jeśli firma sama chce przetrwać to i tak organizacja idzie w „dół” i zachodzą procesy wycofywania się, kryzysy, wymuszona przez otoczenie czy konkurencję, niezależnie od decyzji kierownictwa.
Zamierzona – uciekamy „do przodu”, przewidujemy trudności, chcemy zrestrukturyzować rynki, stronę kapitałową, zatrudnieniową, technologiczną. Należy mieć wizję przyszłości organizacji przełożona na strategię, programy naprawcze.
– Podtrzymywanie wysokiego wzrostu obrotów i wyniku finansowego ( jeżeli chcemy być liderem na rynku)
– Znaczny spadek obrotów i zysku- potrzebna szybka reakcja np. by pozyskać inwestora strategicznego
– Słabe perspektywy dla działalności rdzeniowej – trzeba prowadzić stałe monitoringi aby zorientować się na jakie perspektywy rozwoju możemy liczyć
– Trwałe strukturalne przesunięcia rynkowe i technologiczne (obserwowane na poziomie sektora)
– Powrót do działalności bazowej po okresie programu dywersyfikacji (jeżeli ma się zaplecze kapitałowe)
– Wzrost i spadek dochodów z akcji – restrukturyzacja finansowa łączy się z tendencjami giełdy i tendencjami wartości akcji
– Sprzedaż lub nabycie biznesu
ŹRÓDŁA OPORÓW WOBEC ZMIAN:
– Bezwładność jednostek, grup, organizacji
– Nieznajomość trendów (tendencji) rozwojowych
– Inwestowanie w coś co będzie przestarzałe
– Preferowanie istniejących wzorców zachowań i układów społecznych
– Zmiana jako zakłócenie rutyny i przyzwyczajeń
– Lęk przed utrata bezpieczeństwa, prestiżu i władzy
– Lęk przed niepowodzeniem
– Odrzucenie twórczego pomysłu jako źródła zmiany
– Lęk przed nieznanym, miana jako coś obcego
– Zmiana może oznaczać czyjąś osobistą stratę
– Tradycja jako hamulec zmian i kurczowe trzymanie się jej
LIDERZY ZMIAN:
– Traktują problemy jako wyzwania, którym trzeba sprostać
– Umieją ustalać i konsekwentnie trzymać się priorytetów, czyli tego co równocześnie jest ważne i pilne
– Posiadają zdolność wywierania wpływu i pozyskiwania zwolenników
– Tworzą klimat sprzyjający zmianom i współpracy na rzecz zmian
– Rozwijają siebie i ludzi, którym przewodzą
OUTSIDERZY ZMIAN:
– Jednostki i grupy niechętnie naruszające równowagę organizacji
– Zorganizowane grupy skłonne do narzucenia konformizmu
– Jednostki i grupy chroniące przywileje i pozycję, posadę lub zawód
– Przywódcy wcześniejszych innowacji, którym trudno uwierzyć, że potrzebna jest następna zmiana
CELE:
– Działalność firmy (wartość aktywów- podwyższenie, maksymalizacja, a w słabych firmach dąży się do przywrócenia ich wartości)
– Zmiana struktury (aktywów, kapitałowej, zarządzania)
– Rozszerzenie lub ograniczenie działalności (kreacja↔likwidacja, sprzedaż ↔kupno – można sprzedawać część lub całość firmy, jeżeli nie jest rentowna)
– Jako przystosowanie się do zmian zachodzących na rynku
DWA PODSTAWOWE KRYTERIA RESTRUKTURYZACJI:
– Kryterium żywotności struktur- zarówno produkt jak i technologie przechodzą przez kolejne fazy cyklu życia- firma powinna umieć podjąć decyzję co do eliminacji przestarzałych produktów i technologii
– Kryterium międzynarodowej konkurencyjności- należy cały czas przeprowadzać selekcję ze względu na żywotność, ale ponad to należy określić cechy wyróżniające, dzięki którym jesteśmy w stanie sprostać konkurencji
Dodaj komentarz lub opinię na forum: