Segmentacja rynku to jego podział według określonego kryterium na jednorodne grupy nabywców czyli segmenty rynku, które stanowią dla przedsiębiorstwa obszar działania i stanowią punkt odniesienia przy formułowaniu strategii działania
Nabywcy na rynku to:
- klienci indywidualni (konsumenci)
- klienci instytucjonalni (przedsiębiorstwa)
Powody segmentacji: nie wszyscy nabywcy są tacy sami; z grupy nabywców określonego produktu można wyodrębnić podgrupy o podobnych cechach i zachowaniach; łatwiejsze i skuteczniejsze jest działanie na rzecz mniejszej grupy podobnych nabywców, niż na rzecz dużej i zróżnicowanej grupy; łatwiej i szybciej można zauważać zmiany, które zachodzą w segmentach rynku, niż te które zachodzą na całym rynku.
Kryteria odnoszące się do konsumentów:
- cechy społeczno- ekonomiczne (dochód, zawód, wykształcenie)
- cechy demograficzne (płeć, wiek, wielkość gospodarstwa domowego, narodowość oraz faza cyklu życia rodziny np. os samotna, małżeństwo, narodziny dziecka, szkoła, wyprowadzenie się dziecka, śmierć partnera
- kryterium psychograficzne ( opinie zainteresowania, styl życia)
Kryteria odnoszące się do produktu i sytuacji zakupu:
- wzorce konsumpcji ( częstotliwość użycia produktu, posiadanie innych produktów, lojalność wobec marki)
- warunki zakupu ( rodzaj sklepu, czas zakupu, częstotliwość zakupu, wielkość jednorazowego zakupu)
- oferowane korzyści (wiedza klienta o korzyściach oraz postrzegane korzyści zakupu)
Kryteria stanowią podstawę dla segmentacji, są traktowane łącznie. Wybieramy odpowiadające nam kryteria i tworzymy łączony segment. Nie musimy działać na wszystkich segmentach
Ze względu na ilość obsługiwanych segmentów wyróżniamy 3 typy strategii:
1. Strategia działań niezróżnicowanych (strategia marketingu masowego)
Rynek traktowany jest jako całość, brak tu segmentacji.
Zalety:
- niskie koszty produkcji
- możliwość pokrycia potrzeb podstawowej części rynku
- uproszczony marketing mix
- niższe nakłady na organizowanie działań marketingowych
Wady:
- niepełne dostosowanie oferty do potrzeb nabywców
- ograniczone możliwości różnicowania cen
Warunki stosowania:
- gdy preferencje i potrzeby konsumentów są jednorodne
- jest mała intensywność konkurencji
- duży udział przedsiębiorstwa w rynku
- gdy rynek jest mały i nie warto go dzielić na segmenty
2. Strategia działań zróżnicowanych – Polega na podziale rynku na segmenty i kierowaniu do każdego z segmentów odmiennej oferty.
3. Strategia działań skoncentrowanych
Przedsiębiorstwo dokonuje segmentacji i wybiera tylko jeden segment rynku
Zalety:
- wysoki poziom zaspokojenia potrzeb konsumentów
- możliwość stosowania ponad przeciętnych cen
- możliwość zdominowania konkurencji cenowej konkurowaniem jakością
Wady:
- złożoność i wysokie koszty zastosowania instrumentów marketingowych
- konieczność zrezygnowania z korzyści ekonomii skali
- niestabilność segmentu rynku
Ryzyko związane z procesem segmentacji:
- ryzyko działań w zbyt wielu segmentach rozmywa się wizerunek firmy
- niebezpieczeństwo utraty możliwości działania w innych segmentach
- niebezpieczeństwo zbyt późnego wychodzenia z zanikającego segmentu rynku
Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!
Dodaj komentarz lub opinię na forum: