Informacje potrzebne są w przedsiębiorstwie do podejmowania decyzji.
Mogą to być decyzje:
- strategiczne
- decyzyjne
- bieżące i operatywne
i do każdego rodzaju tych decyzji potrzebne są inne informacje.
Informacje potrzebne są również do kontrolowania już podjętych decyzji. Zakres i rodzaj informacji zależą od rodzaju podejmowanych decyzji, im większe znaczenie i waga danej decyzji tym większa ilość informacji potrzebnych do jej podjęcia.W ramach przedsiębiorstwa powinien istnieć system informacji marketingowej.
System informacji marketingowej – jest strukturą w ramach, której w interakcje wchodzą ludzie, urządzenia i procedury, a w efekcie powstaje uporządkowany przepływ odpowiednich informacji wewnętrznych i zewnętrznych, umożliwiających podejmowanie decyzji marketingowych.
W ramach systemu informacji marketingowej funkcjonują 4 podsystemy:
- podsystem informacji operatywnej (gromadzenie inf. do decyzji bieżących)
- podsystem wywiadu marketingowego (pozyskiwanie inf. dot. otoczenia przedsiębiorstwa, inf. bieżące)
- podsystem badań marketingowych
- podsystem analityczny marketingu ( bank metod i bank modeli – wiedza z matematyki, statystyki itd.)
Zasady postępowania marketingowego:
- kluczowa pozycja klienta\ konsumenta
- badania rynku
- innowacje
- systemowe podejście do problemów rynku
- planowanie działalności marketingowych
Marketing mix „4 Ps”
- Produkt (product) – asortyment (cechy, jakość, głębokość, szerokość), marka handlowa (znak towaru), usługi przed lub po sprzedaży, opakowanie.
- Cena (price) – systemy kredytowe, warunki płatności, upusty, rabaty, cena podstawowa.
- Promocja (promotion) – reklama, promocja sprzedaży
- Dystrybucja (place) – sprzedaż osobista, kanały dystrybucji, systemy sprzedaży, warunki dostaw, logistyka
Podstawowe pytania:
- Co firma zamierza zaoferować nabywcy i jak wyróżnić swój produkt spośród innych (P)
- Na jakich war. finansowych produkt może przejść w posiadanie nabywcy (C)
- Gdzie i kiedy oraz w jakich warunkach produkt będzie oferowany finalnemu nabywcy? W jaki sposób będzie tam dostarczony? (D)
- W jaki sposób firma zamierza poinformować nabywcę o swojej ofercie i przekonać go do jej akceptacji? (P)
Orientacja rynkowa, a wyniki ekonomiczne:
- większa liczba zadowolonych klientów – wzrost wskaźnika powtórzonych zakupów
- szybka reakcja na zmieniające się potrzeby
- oferowanie większej wartości klientom – mniejsza wrażliwość na wahania cen
- łatwiejsza identyfikacja przewagi rynkowej
Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!
Dodaj komentarz lub opinię na forum: