Subskrybuj:   Posty   |   Komentarze
RSS

System informacji marketingowej

« starsze | nowsze »

Informacje potrzebne są w przedsiębiorstwie do podejmowania decyzji.

Mogą to być decyzje:

  • strategiczne
  • decyzyjne
  • bieżące i operatywne

i do każdego rodzaju tych decyzji potrzebne są inne informacje.

Informacje potrzebne są również do kontrolowania już podjętych decyzji. Zakres i rodzaj informacji zależą od rodzaju podejmowanych decyzji, im większe znaczenie i waga danej decyzji tym większa ilość informacji potrzebnych do jej podjęcia.W ramach przedsiębiorstwa powinien istnieć system informacji marketingowej.

System informacji marketingowej – jest strukturą w ramach, której w interakcje wchodzą ludzie, urządzenia i procedury, a w efekcie powstaje uporządkowany przepływ odpowiednich informacji wewnętrznych i zewnętrznych, umożliwiających podejmowanie decyzji marketingowych.

W ramach systemu informacji marketingowej funkcjonują 4 podsystemy:

  1. podsystem informacji operatywnej (gromadzenie inf. do decyzji bieżących)
  2. podsystem wywiadu marketingowego (pozyskiwanie inf. dot. otoczenia przedsiębiorstwa, inf. bieżące)
  3. podsystem badań marketingowych
  4. podsystem analityczny marketingu ( bank metod i bank modeli – wiedza z matematyki, statystyki itd.)

Zasady postępowania marketingowego:

  1. kluczowa pozycja klienta\ konsumenta
  2. badania rynku
  3. innowacje
  4. systemowe podejście do problemów rynku
  5. planowanie działalności marketingowych

Marketing mix „4 Ps”

  • Produkt (product) – asortyment (cechy, jakość, głębokość, szerokość), marka handlowa (znak towaru), usługi przed lub po sprzedaży, opakowanie.
  • Cena (price) – systemy kredytowe, warunki płatności, upusty, rabaty, cena podstawowa.
  • Promocja (promotion) – reklama, promocja sprzedaży
  • Dystrybucja (place) – sprzedaż osobista, kanały dystrybucji, systemy sprzedaży, warunki dostaw, logistyka

Podstawowe pytania:

  • Co firma zamierza zaoferować nabywcy i jak wyróżnić swój produkt spośród innych (P)
  • Na jakich war. finansowych produkt może przejść w posiadanie nabywcy (C)
  • Gdzie i kiedy oraz w jakich warunkach produkt będzie oferowany finalnemu nabywcy? W jaki sposób będzie tam dostarczony? (D)
  • W jaki sposób firma zamierza poinformować nabywcę o swojej ofercie i przekonać go do jej akceptacji? (P)

Orientacja rynkowa, a wyniki ekonomiczne:

  • większa liczba zadowolonych klientów – wzrost wskaźnika powtórzonych zakupów
  • szybka reakcja na zmieniające się potrzeby
  • oferowanie większej wartości klientom – mniejsza wrażliwość na wahania cen
  • łatwiejsza identyfikacja przewagi rynkowej

Znalazłeś literówkę? Daj nam o tym znać!

Dodaj komentarz lub opinię na forum: