Wózki widłowe stały obecnie standardem nie tylko z branżach produkcyjnych czy logistycznych, ale i w większości firm gdzie występuje obrót materiałem składowanym na paletach. Niezależnie od tego czy chodzi o wynajem, czy też zakup wózka największym zainteresowaniem cieszą się wózki spalinowe zasilane gazem lub ropą, gdyż ich konstrukcja i proste rozwiązanie gwarantują możliwość użytkowania w różnych środowiskach pracy. Okazuje się, że również i w tym obszarze technologia pnie się mocno do przodu, co ważne, biorąc za jedno z głównych założeń minimalne obciążenie środowiska. Mowa tutaj o napędzie wodorowym.
W połowie 2008 roku na targach intralogistycznych CeMAT w Hanowerze zaprezentowany został pierwszy wózek widłowy z silnikiem spalinowym z bezpośrednim wtryskiem wodoru. Ponieważ silnik zasilany wodorem przetwarza paliwo w parę wodną, pojazd ten nie wytwarza żadnych spalin !
Konstrukcyjnie wózek przypomina standardowy wózek spalinowy jednak w miejscu montażu butli gazowej pojawia się specjalny pojemnik na wodór tzw. nabój o pojemności prawie 30 litrów. Wodór to nie tylko brak spalin, ale i również nieograniczone źródło dostępności energii. Co ciekawe dla wielu zakładów chemicznych wodór jest produktem ubocznych a użytkowane w nim pojazdy zasilane wodorem stanowiłyby idealne rozwiązanie.
Zaprezentowany model niestety nie jest jeszcze egzemplarzem z produkcji seryjnej a na wdrożenie tego rozwiązania w normalny cykl produkcyjny zapewne będziemy musieli poczekać jeszcze pare lat. Nie mniej jednak obrany kierunek rozwoju tej branży można uznać za jak najbardziej właściwy.
Dodaj komentarz lub opinię na forum: