Dział sprzedaży jest głównym filarem każdej firmy, gdyż oferowana usługa czy produkt przyniesie zysk dopiero wtedy, jeśli ktoś zdecyduje się ją zakupić. Zadaniem zespołu handlowego jest konwertowanie potencjalnych leadów, aby zainteresowane ofertą osoby chętnie zamieniały się w zadowolonych klientów. Proces ten będzie przebiegał o wiele sprawniej, jeśli inicjatywą wykaże się również dział marketingu. Niestety w niektórych firmach zdarza się, że współpraca marketingowców i handlowców nie układa się najlepiej. Wynikać to może z niezdrowej rywalizacji pomiędzy poszczególnymi działami, co wewnątrz prawidłowo zbudowanej organizacji nie powinno mieć miejsca.
Współpraca marketingu i sprzedaży
Podstawą efektywnej kooperacji jest przede wszystkim płyny przepływ informacji. Członkowie jednej komórki miewają niekiedy utrudniony dostęp do czegoś, z czym inna część firmy ma styczność na co dzień. Przykładem może być dział marketingu, który w swoich działaniach nie spotyka się bezpośrednio z klientem, a mógłby w ten sposób uzyskać bardzo ciekawe dane. Jeśli dział sprzedaży podzieli się wymienianymi przez kupujących pytaniami, przekaże informacje o najczęściej wspominanych problemach, to współpraca marketingowców i handlowców przyniesie doskonałe efekty. Treści przygotowane przez dział marketingu będą dużo lepiej targetowane, co przełoży się bezpośrednio na większą ilość konwersji.
Najważniejszym punktem styku pomiędzy wspominanymi komórkami jest przede wszystkim przekazywanie leadów. Kluczowe jest precyzyjne określenie czego dokładnie oczekuje dział sprzedaży, jakiego rodzaju kontakty będą dla niego perspektywiczne. W przeciwnym wypadku może się okazać, że dział marketingu zakwalifikuje jako leada osobę, która nie była w pełni zainteresowana, a może nawet wcale nie jest gotowa na rozmowę. Jeśli takie sytuacje będą zdarzać się zbyt często, to zespół handlowców zacznie prędzej czy później mimowolnie ignorować tego rodzaju kontakty, a współpraca marketingu i sprzedaży utknie w martwym punkcie.
Doskonałym sposobem na zintegrowanie kooperujących ze sobą komórek jest ich obopólne zaangażowanie w proces twórczy. Jeśli w ramach przedsiębiorstwa przygotowuje się cyklicznie plan działań na najbliższe tygodnie, to idealną sytuacją są spotkania, na którym swoich przedstawicieli będzie miał zarówno dział sprzedaży, jak też dział marketingu. Jeśli jedna strona uzyska pewnego rodzaju wgląd w działania tej drugiej, to o wiele łatwiej dostosuje swoje akcje do potrzeb kolegów pracujących nad innymi aspektami.
Przykładem może być tutaj jedna z najistotniejszych części procesu zakupowego, czyli etap edukacji klienta. Współpraca marketingowców i handlowców powinna być w tym zakresie wyjątkowo dobrze skoordynowana. Dzieje się tak ze względu na fakt, że dział sprzedaży nie zawsze ma czas na tworzenie treści informacyjnych, gdyż oczekuje się od niego przede wszystkim efektów. Z pomocą przyjdą więc umiejętnie zaplanowane akcje przygotowane przez dział marketingu, które zaznajomią klienta z różnymi aspektami produktu lub usługi. Zainteresowane osoby będą miały wtedy dużo mniej obiekcji i wątpliwości podczas finalizowania zakupu.
Dodaj komentarz lub opinię na forum: